Cestovné poistenie v časoch pandémie Covid-19: Ako sa poistiť počas koronakrízy?
Autor: Alfa Life
Toto leto je opäť iné. Nový variant koronavírusu delta mení aj vopred naplánované pravidlá pre cestovateľov. Platné sú nové podmienky, za ktorých sa budú dovolenkári vracať zo zahraničia na Slovensko, čo mnohých zneistilo a vystrašilo.
Je vôbec bezpečné a rozumné za daných okolností vycestovať? Čo v prípade, keď chceme zájazd stornovať na poslednú chvíľu? A čo s povinnou karanténou pre nezaočkovaných navrátilcov?
Cestovateľský semafor je zmenený – a čo zmluvné podmienky poisťovní s ohľadom na Covid-19?
Všetci, čo sa v dohľadnej dobe chystajú dovolenkovať mimo Slovensko istotne zachytili, že pôvodný semafor, ktorý rozdeľoval krajiny na zelené, červené a čierne podľa miery rizika nakazenia Covidom-19, už neplatí. Semafor už nerozdeľuje krajiny, ale cestovateľov – iné kritériá platia od 9. júla pre zaočkovaných a iné pre tých, čo zaočkovaní nie sú. Nový semafor bude sledovať len krajiny, ktoré sú rizikové, pričom ich bude prehodnocovať každý týždeň. Celé to vyznieva veľmi neisto, aj preto mnohí dovolenkári zháňajú informácie o poistení storna zájazdov či podmienkach, ktoré platia v rámci zdravotných poisťovní, doslova na poslednú chvíľu.
Zdravotné poisťovne rýchlo pridali benefity súvisiace s koronavírusom
Naše tri zdravotné poisťovne reagujú na pandemickú situáciu a ponúkajú viacero benefitov súvisiacich s Covidom-19.
Všeobecná zdravotná poisťovňa - Covid balíček
VšZP disponuje tzv. Covid balíčkom. Ide o už zazmluvnené výkony pre lekárov, ktoré zrýchlia a zefektívnia liečbu pacientov s novým ochorením. Jeho súčasťou je aj vyšetrenie vzorky pacienta na prítomnosť koronavírusu technológiou RT-PCR, ako aj iného respiračného vírusu, napr. chrípky.
Poisťovňa preplatí vyšetrenie PCR - SARS-CoV-2 tým poistencom, ktorí prejavujú známky respiračného ochorenia a tým, ktorí idú na plánovaný operačný zákrok.
Dôvera - služba Dôvera Genio
Už v priebehu roka 2020 ponúkala Dôvera svojim poistencom možnosť dať sa v rámci preventívnej prehliadky bezplatne otestovať na prítomnosť protilátok na koronavírus.
So službou Dôvera Genio si môžu všetci jej poistenci rýchlo a anonymne skontrolovať príznaky ochorenia Covid-19 a informovať sa o ďalšom postupe.
Union - zľava z poplatku za test
Poistenci Unionu môžu využiť zľavu z poplatku za test na Covid-19 v zazmluvnených laboratóriách a nemocniciach.
Cestovné poistenie zohľadňujúce pandémiu Covid-u 19 je základom
V aktuálnej zložitej situácii sa nemožno spoliehať len na bežné zdravotné poistenie. Obzvlášť, ak plánujeme cestu do zahraničia. Väčšinu ľudí zaujímajú najmä podmienky a možnosti storna zájazdu, či a do akej miery hradí poisťovňa liečebné náklady spojené s koronavírusom, ako je to s karanténou v zahraničí i doma a či sa poisťovne riadia cestovateľským semaforom.
Ako si vybrať cestovné poistenie, aby ste boli chránení pri hospitalizácií či karanténe?
Výber vhodného cestovného poistenia závisí od toho, či chcete byť poistený aj proti rizikám vzniknutým s Covidom-19 v zahraničí. Cestovné poistenie funguje tak ako doteraz a vzťahuje sa na všetky riziká, ktoré boli súčasťou poistenia aj pred pandémiou, akurát niektoré poisťovne už ponúkajú možnosť pripoistiť si aj náklady, ktoré klientom môžu vzniknúť v súvislosti s koronavírusom. Ide napríklad o liečebné náklady v zahraničí, nariadenú karanténu, náklady na prebookovanie dopravy, prípadné storno a nevyužitie objednanej služby či dovolenky. Väčšina poisťovní ich zapracovala do svojho poistenia automaticky, niektoré poskytujú Covid-19 ako samostatné pripoistenie. Tu si ale treba dať pozor, či cestovné poistenie, ktoré ste uzavreli, platí pre všetky krajiny, alebo len pre tie, ktoré sú označené ako bezpečné, teda zelené.
Otázky, ktoré najviac trápia dovolenkárov v súvislosti s Covid-19
Čo ak ochoriem na Covid-19 na dovolenke – kto mi platí náklady na liečbu?
Všetky poisťovne ponúkajúce cestovné poistenie budú kryť náklady na liečebné výdavky spojené s koronavírusom. Problémom môže byť iba prípad, ak cieľová destinácia nebola v dobe odjazdu vyhlásená za rizikovú. Nemusí ísť pritom o celú krajinu, štát, ale aj o oblasť štátu.
Čo ak musím zostať na dovolenke v povinnej karanténe aj mimo zakúpeného pobytu?
Pre nútenú karanténu v zahraničí v súvislosti s cestovným poistením by mali platiť rovnaké podmienky ako pri hospitalizácii. Karanténa sa však nepokladá za ochorenie a je na individuálnom zvážení každej poisťovne, či a ako je krytá cestovným poistením. Ideálne je preto prešetriť si túto otázku ešte pred vycestovaním. Zvyčajne však platí, že poisťovňa hradí aj počas karantény všetky dohodnuté krytia, okrem tých súvisiacich s nákladmi karantény. Je to z dôvodu, že náklady na karanténu by mal znášať ten, kto ju nariadil. Ubytovanie a stravu počas karantény by ste teda riešiť nemali. Problém je ale v tom, že rôzne krajiny, ako aj poisťovne a cestovné kancelárie, zvolili rôzne prístupy. Môže sa vám preto stať, že náklady na ubytovanie a stravu počas karantény od vás budú vymáhať. V takýchto situáciách žiadajte presné informácie od kompetentných priamo na mieste a informujte čo najskôr aj náš zastupiteľský úrad a poisťovňu, aby ste zistili, ako je možné danú situáciu riešiť.
Čo ak zostane niekto z rodiny pozitívny – aké je riešenie pre ostatných členov rodiny?
Všetky osoby, ktoré od 9. júla od 6:00 vstúpia na územie SR, sú povinné ísť do karantény, ktorá sa pri bezpríznakovom priebehu bez otestovania skončí dovŕšením 14. dňa. Karanténu je možné ukončiť negatívnym výsledkom RT-PCR testu, ktorý je možné vykonať najskôr na 5. deň. Deti do 12 rokov nie je potrebné testovať, karanténa im skončí vtedy, keď ostatným členom spoločnej domácnosti. Karanténa platí aj pre členov spoločnej domácnosti, ktorí necestovali - končí sa vtedy, keď ostatným členom.
Karanténa nie je povinná pre plne zaočkovaných ľudí, pre osoby od 12 do 18 rokov veku, ak nikto iný v spoločnej domácnosti nemá povinnú karanténu - prechodne do 9. augusta. Tiež ju nemusia absolvovať osoby, ktoré zo zdravotných dôvodov nemôžu byť zaočkované.
Viac z vyhlášky k režimu na hraniciach Slovenska s účinnosťou od 9. júla 2021 (od 6.00 hod.) a všetkých výnimkách nájdete tu.
A ako je to so stornom zájazdu v súvislosti s Covidom-19?
Poistenie storna zvyčajne pokrýva finančné škody, ktoré vám môžu vzniknúť, ak na zájazd nemôžete vycestovať kvôli nečakaným okolnostiam. Štandardné poistenie storna zájazdu obvykle kryje len živelné udalosti, vojnové udalosti teroristický čin alebo potvrdené ochorenie pred cestou. V zásade teda platí, že poistenie storna zájazdu nekryje zrušenie cesty z dôvodu epidémie či pandémie.
Niektoré poisťovne preto ponúkajú cestovné poistenie Covid ako samostatný produkt, iné ho majú ako pripoistenie k cestovnému poisteniu. Ak máte pripoistenie storna v zmluve, tak si ho môžete uplatniť napríklad aj v prípade, ak pred dovolenkou ochoriete na Covid-19, pričom je potrebné doložiť pozitívny PCR test.
Platí, že dnes je viac ako inokedy dôležité nič nepodceniť a pred cestou na zahraničnú dovolenku mať dobré cestovné poistenie. To je garanciou, že prípadné ťažkosti a komplikácie spojené s ochorením Covid-19 zvládneme vyriešiť aj mimo Slovenska.
Spoločnosť Alfa Life s.r.o. so sídlom Fraňa Mojtu 281/18, 949 01 Nitra, IČO: 47789174 na základe udeleného súhlasu spracúva osobné údaje za účelom ponuky produktov a služieb, prieskumu trhu, za účelom ponuky služieb a tovarov a iné marketingové účely v rozsahu meno, priezvisko, e-mail, telefón. Súhlas so spracúvaním je možné kedykoľvek odvolať mailom na adrese oou@alfalife.sk.
Prevádzkovateľ môže poskytnutnúť osobné údaje tretej strane ktorá je/bude zmluvne poverená vykonávaním činností v mene spoločnosti Alfa Life s.r.o. ako sprostredkovateľ
Informácie o spracúvaní osobných údajov
Prevádzkovateľ a sprostredkovateľ
Spoločnosť Alfa Life s.r.o., IČO: 47789174, so sídlom Radlinského 6, 949 01 Nitra, zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Nitra, oddiel: Sro, vložka číslo: 37521/N (ďalej ako "Alfa Life") vykonáva finančné sprostredkovanie ako samostatný finančný agent na základe povolenia Národnej banky Slovenska vydaného podľa § 18 ods. 1 zákona č. 186/2009 Z.z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V procese spracúvania osobných údajov spoločnosť Alfa Life vystupuje ako Prevádzkovateľ. Zároveň však spracúva osobné údaje aj roli Sprostredkovateľa, keď spracúva osobné na základe poverenia a zmluvy uzatvorenej s finančnými inštitúciami.
Dotknuté osoby
Dotknutými osobami, teda osobami o ktorých spoločnosť Alfa Life spracúva osobné údaje sú potenciálni klienti, klienti, ich rodinní príslušníci, oprávnení zástupcovia klientov, koneční užívatelia výhod ale aj záujemcovia o informácie o produktoch, službách, či novinkách na trhu.
Osobné údaje
Osobnými údajmi sú akékoľvek údaje, na základe ktorých je dotknutá osoba identifikovaná alebo identifikovateľná. Rozsah osobných údajov, ktoré spoločnosť Alfa Life spracúva, závisí od účelu, na ktorý sú tieto osobné údaje spracúvané.
Ide najmä o nasledovné údaje:
identifikačné údaje (meno a priezvisko, rodné priezvisko, titul, dátum narodenia, rodné číslo, údaje z dokladu totožnosti, fotografia, online identifikátor, IP adresa, podpis...),
kontaktné údaje (adresa trvalého resp. prechodného pobytu, fakturačná adresa, doručovacia adresa, adresa elektronickej pošty, telefónne číslo, faxové číslo),
údaje o sociálnej identite (rodinný stav, počet detí, údaje o vzdelaní, pracovné pozície, funkcie, údaje o zamestnávateľoch, údaje o príjmoch a výdajoch, údaje o nastaveniach v sociálnom systéme, údaje o vlastnostiach z pracovných hodnotení, údaje z rodinného života...),
údaje o ekonomickej identite (čísla bankových účtov, čísla daňových, účtovných, dodacích a iných dokladov, údaje o platbách, dlhoch a záväzkoch...),
ďalšie údaje, ktoré sú potrebné sa uzatvorenie zmluvy,
iné dobrovoľne poskytnuté osobné údaje.
Zdroje osobných údajov
Spoločnosť Alfa Life získava osobné údaje obvykle priamo od dotknutej osoby a to:
prostredníctvom svojich podriadených finančných agentov (ďalej PFA), a to v rozsahu identifikačných a kontaktných údajov, ako aj v rozsahu predpísanom finančnou inštitúciou,
prostredníctvom iných poverených sprostredkovateľov tzv. tipérov v rozsahu kontaktných údajov,
prostredníctvom kontaktného formulára alebo prihlásenia sa na newsletter na webovej stránke spoločnosti https://www.alfalife.sk/
Účely a právne základy spracúvania osobných údajov
Spoločnosť Alfa Life spracúva osobné údaje za účelom:
výkonu finančného sprostredkovania, ktoré vykonáva ako samostatný finančný agent na základe zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a ochrane pred financovaním terorizmu na základe zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu v znení neskorších predpisov,
plnenie poverenia, zmluvných povinností a zmluvy uzatvorenej s finančnou inštitúciou,
komunikácie s klientom a poskytovania informácií klientom / potenciálnym klientom o zaujímavých produktoch, službách resp. dianí na trhu za základe oprávneného záujmu.
Poskytnutie osobných údajov spracúvaných na základe zákona a zmluvy je povinné a ich neposkytnutie by znemožnilo splnenie zákonných resp. zmluvných povinností a naplnenie účelu spracúvania. Poskytnutie osobných údajov spracúvaných na základe oprávneného záujmu je dobrovoľné a proti takémuto spracúvaniu je možné kedykoľvek odvolať.
Automatizované rozhodovanie a profilovanie
Pri spracúvaní osobných údajov spoločnosťou Alfa Life do určitej miery dochádza k profilovaniu, ide hlavne o mapovanie preferencií klientov a ich kategorizácia na základe využívaných služieb. Nedochádza ale k automatickému individuálnemu rozhodovaniu na základe profilovania a automatického spracúvania.
Lehoty uchovávania osobných údajov
Spoločnosť Alfa Life uchováva osobné údaje po rôzne dlhú dobu v závislosti od účelu spracúvania dodržiava zásadu minimalizácie uchovávania osobných údajov a na plnenie jednotlivých účelov uchováva osobné údaje v nasledovných lehotách:
údaje spracúvané na základe zákona - podľa povinností vyplývajúcich zo zákona (napr. údaje týkajúce sa finančného sprostredkovania po dobu 10 rokov),
údaje súvisiace s plnením zmluvy - po dobu trvania zmluvy s finančnou inštitúciou,
údaje spracúvané na základe oprávneného záujmu - po dobu naplnenia účelu spracúvania resp. trvania oprávneného záujmu,
Príjemcovia osobných údajov
Osobné údaje spoločnosť Alfa Life spracúva aj prostredníctvom poverených sprostredkovateľov. Sprostredkovatelia sú povinní zachovávať dôvernosť, integritu a dostupnosť spracúvaných údajov v súlade so vzájomne uzatvorenými zmluvami. Pod sprostredkovateľmi sa konkrétne rozumejú:
Podriadení finanční agenti a tipéri spoločnosti Alfa Life,
Poskytovatelia IT služieb:
Soluses s.r.o. – poskytovateľ provízneho systému,
Simple Cloud, s.r.o. – integračné služby s CRM systémom,
Integromat, s.r.o. - integračné služby s CRM systémom,
ITent, s.r.o. - integračné služby s CRM systémom,
Quanda International s.r.o. – poskytovanie mailových služieb a kampaní,
BORGweb, s . r. o. – tvorba a správa webovej stránky.
Poskytovateľ účtovníckych služieb - EURO KONTO, s. r. o.
Poskytovatelia marketingových služieb - Progresion, s.r.o.,
Ďalšími príjemcami osobných údajov sú resp. môžu byť: Národná banka Slovenska, orgány činné v trestnom konaní, notári, advokáti.
Prenos osobných údajov do tretích krajín
Osobné údaje sú spoločnosťou Alfa Life spracúvane v rámci Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru a nezamýšľa sa ich prenos do tretích krajín.
Práva dotknutej osoby
Dotknutá osoba má právo:
získať od Prevádzkovateľa potvrdenie o tom, či spracúva jej osobné údaje, prístup k jej údajom a informácie o spracúvaní osobných údajov. Má právo vedieť či sa o nej spracúvajú osobné údaje, v akom rozsahu a na aký účel, informáciu o príjemcoch, dobe uchovávania alebo kritériách jej určenia, informáciu o jej právach ako dotknutej osoby,
na opravu jej osobných údajov alebo na doplnenie neúplných osobných údajov,
na vymazanie jej osobných údajov alebo na obmedzenie spracúvania jej osobných údajov,
namietať spracúvanie jej osobných údajov vykonávaného na účel oprávnených záujmov a na účely priameho marketingu,
na prenosnosť osobných údajov inému príjemcovi, v prípade ak je spracúvanie založené na súhlase alebo za účelom plnenia zmluvy, a zároveň vykonávané automatizovanými prostriedkami,
kedykoľvek súhlas so spracúvaním osobných údajov odvolať, pričom odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania vychádzajúceho zo súhlasu pred jeho odvolaním,
podať návrh na začatie konania o ochrane osobných údajov Úradu na ochranu osobných údajov.
V prípade otázok a dotazov ohľadne spracúvania osobných údajov, ako aj v prípade uplatnenia si práv môžete dotknutá osoba kontaktovať spoločnosť Alfa Life prostredníctvom mailovej adresy oou@alfalife.sk alebo písomne na korešpondenčnej adrese: Alfa Life s.r.o., Radlinského 6, 949 01 Nitra.
Platnosť a zmeny znenia
Znenie a obsah informácií o spracúvaní osobných údajov je spoločnosť Alfa Life oprávnená meniť, dopĺňať a aktualizovať, reflektujúc tak legislatívne zmeny, či zmeny v účeloch a podmienkach spracúvania osobných údajov.
Verzia 2.0 V platnosti od 1.2.2022
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Dodatočné súbory cookies používame na vykonávanie analýz používania webových stránok a na kontrolu účinnosti marketingových opatrení. Súhlas s používaním súborov cookies vyjadríte kliknutím na tlačidlo "Súhlasím".
Viac informácií
Webstránka používa na všetkých svojich stránkach nasledovné typy cookies (cookies sú krátke textové súbory, ktoré si prehliadač ukladá v počítači alebo zariadení:
a: Dočasné cookies slúžia napr. po prihlásení sa ku službe na identifikáciu používateľa po dobu prihlásenia. Bez týchto cookies niektoré naše služby nemusia vôbec fungovať, alebo môže byť ich funkčnosť obmedzená. Dočasné cookies sa pri vypnutí prehliadača automaticky vymažú.
b: Permanentné cookies zostávajú uchované v prehliadači aj po vypnutí počítača. V týchto cookies bývajú nastavenia používateľa a slúžia teda na zvýšenie jeho komfortu pri využívaní našich služieb, prípadne slúžia na štatistické alebo reklamné účely.
Súhlas s používaním súborov cookies udeľuje užívateľ kliknutím na príslušné políčko v patričnej lište, ktorá sa mu zobrazí na našich stránkach. Zmenou nastavenia webového prehliadača môže užívateľ aj po udelení tohto súhlasu kedykoľvek používanie cookies súborov jednoducho zakázať (vrátane cookies tretích strán). V prípade zákazu používania cookies v prehliadači však niektoré časti stránok nemusia správne fungovať.